به کمک استارتاپی به نام Limbix که تجربیاتی در این زمینه دارد، بوردنیک امیدوار است قادر به بازسازی وضعیتی باشد که میل شدید را در معتادان بر می انگیزد؛ اما با این تفاوت که همه چیز در محیطی امن صورت می گیرد و متخصصین حرفه ای، شخص را زیر نظر دارند.
یادگیری این موضوع که هر بیمار، نسبت به عوامل برانگیختگی متعدد چه واکنشی نشان می دهد، در درک چگونگی کارکرد اعتیاد به مواد گوناگون بسیار موثر خواهد بود و به شیوه های درمانی بهتر منجر می گردد. این ابزار که «پروژه دلتا» نام دارد، برای اکوسیستم های واقعیت مجازی مختلف مانند Daydream گوگل و Gear VR سامسونگ در دست توسعه است و انتظار می رود طی 6 الی 12 ماه آتی به پایان برسد.
هدف اصلی پروژه دلتا، قرار دادن معتادان در وضعیتی کاملاً مشابه با جهان واقعی است که سبب می شود اشخاص، نیاز به ماده ای خاص را شدیداً حس کنند. به عنوان مثال در یک سناریو، شخص در یک بازسازی دیجیتالی و واقع گرایانه از یک میخانه قرار می گیرد. در این بین، متصدی از بیمار می پرسد که از میان مشروبات الکلی موجود در قفسه، به نوشیدن کدام یک علاقه مند است.
در جهان واقعی، فشار اجتماعی و آسیب پذیری شخص دائم الخمر در چنین موقعیتی، قطعاً به مصرف نوشیدنی الکلی منجر می شود. ناگفته نماند که هنگام بازدید بیمار از این محل، روان شناسی حرفه ای به صورت دائم در کنار وی حضور دارد تا به بررسی احساسات وی پرداخته و آنچه در ذهن او می گذرد را تحلیل کند.
دیدگاه ها