واشر سرسيلندر چه زمانی می سوزد؟
چه زمانی واشر سرسيلندر مي سوزد
واش سرسیلندر چیست و چه زمانی می سوزد: واشر سر سیلندر بین بلوک موتور که قطعاتی مانند میل لنگ و پیستون ها داخل آن قرار دارند و فضای بین سیلندر و سرسیلندر را آب بندی می کند تا از فرار گاز از محفظه احتراق، نشت آب از کانال های آب و نشت روغن از کانال های روغن جلوگیری کند.
وظیفه واشر سرسیلندر چیست؟
واشر سرسیلندر به عنوان یکی از ارکان اصلی خودرو که اهمیت بسزایی دارد، سه وظیفه اصلی دارد:
1. آب بندی سیلندر:
زمانی که موتور در حال کار کردن است، فشار سیلندر در موتور بنزینی به راحتی می تواند به 700 psi و در موتور دیزلی، تا 2 هزار psi برسد.
واشر سرسیلندر سبب بهینه تر شدن حالت کارکرد سیلندر می شود .
آب بندی واشر سرسیلندر از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا هر گونه نشتی گاز در دقت کار موتور تاثیر گذار بوده و موجب کاهش قدرت و راندمان موتور می گردد و واشرسر سیلندر باید بتواند فشار و حرارت زیاد ناشی از موتور را تحمل نماید همچنین در صورتی که آب رادیاتور اندک باشد فشار زیادی به موتور و واتر پمپ وارد می شود و موجب سوختن واشر سر سیلندر می شود.
وظایف اصلی واشر سرسیلندر
2. هدایت مایعات:
در بلوک موتور و سرسیلندر مایع خنک کننده موتور و هم روغن موتور مورد نیاز هستند و مسیرهایی در واشر سرسیلندر وجود دارند که بین سر سیلندر و بلوک موتور در گردش باشند. در سرسیلندر، وظیفه مایع خنک کننده تنظیم دمای سوپاپ و شمع ها است.
وظیفه های واشر سرسیلندر
3. حفظ و نگهداری مایعات:
مسیرهای مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور تنها چند میلی متر با هم فاصله دارند. جلوگیری از ترکیب مایع خنک کننده و روغن موتور با هم یکی از وظایف اصل واشر سرسیلندر است. یکی دیگر از وظایف واشر سرسیلندر جلوگیری از نزدیک شدن گازهای احتراق به مسیرهای مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور است.
نشانه های سوختن واشر سرسیلندر
1. کم شدن آب رادیاتور
2.مسدود شدن مجراهای عبور آب در موتور
3. خنک نشدن آب رادیاتور به علت رسوب و یا نقص در عملکرد پروانه.
4. نقص فنی در ترموستات.
5. نقص فنی در واتر پمپ و عدم گردش جریان آب در موتور.
6. پیچ خوردگی شلنگ های ورودی و خروجی رادیاتور.
7. رانندگی طولانی در ترافیک و فشار بر موتور در فصل گرما.
وفتی آب رادیاتور خودرو کم باشد به موتور و واتر پمپ خودرو فشار وارد می کند و گاهی اوقات باعث سوختن واشر سر سیلندر خواهد شد. همچنین از دیگر علائم سوختن واشر سرسیلندر گرمای بیش از حد موتور، زدن جوش کاذب در رادیاتور، وجود آب در سرپیستون ها، مخلوط شدن آب و روغن، دیر روشن شدن موتور، بد کار کردن موتور، خروج بخار آب از اگزوز و رنگ روغن موتور تقریباً به صورت شیری رنگ خواهد بود و همچنین كم شدن قدرت و كشش موتور هستند.
نکته: سوختن واشر سرسیلندر در یک لحظه و یک دقیقه اتفاق نمی افتد بلکه اول آب رادیاتور داغ می شود و حرارت افزایش پیدا می کند و چند دقیقه بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز تازه صدمه دیدن واشر شروع می شود.
دیدگاه ها