ثبت نام

Captcha

ورود

Captcha

بازی‌های ترسناک، اما واقعی

بازی‌های ترسناک، اما واقعی
یک بازی می تواند در کسری از ثانیه شما را تا سر حد مرگ بترساند. کافی است سازنده بداند در چه زمانی با پریدن ناگهانی دشمن به دوربین، مخاطب خود را غافلگیر کند. اما باید به خاطر داشت همیشه آن عنوانی ماندگارتر است که ترسش بیشتر با شما همراه شود. بازی که بتواند به شما بقبولاند که باید ترسید و تا مغز استخوان شما نفوذ کند، طوری که حتی پس از پایان بازی هم لحظات ترسناکش از خاطر شما فراموش نشود.
 
مجله همشهری دانستنیها - کسری کریمی طار: یک بازی می تواند در کسری از ثانیه شما را تا سر حد مرگ بترساند. کافی است سازنده بداند در چه زمانی با پریدن ناگهانی دشمن به دوربین، مخاطب خود را غافلگیر کند. اما باید به خاطر داشت همیشه آن عنوانی ماندگارتر است که ترسش بیشتر با شما همراه شود. بازی که بتواند به شما بقبولاند که باید ترسید و تا مغز استخوان شما نفوذ کند، طوری که حتی پس از پایان بازی هم لحظات ترسناکش از خاطر شما فراموش نشود.
 
 ترسناک ولی واقعی!

شاید در این بین ژاپنی ها با ساخت «Silent Hill»، «Siren» و مانند آن بسیار موفق تر از سازندگان غربی بودند. این قبیل بازی ها با تجسم دنیایی خیالی برگرفته از داستان های سنتی با سر زدن به ناشناخته ترین احساسات انسانی در مخاطبان خود ترس ایجاد می کنند، ترسی که می دانیم شاید خیالی باشد اما چون ناشناخته است،بیشتر احساسات شما را به تکاپو می اندازد.

در طرف مقابل این ترس، ترس از حوادثی است که ممکن است در زندگی هر فردی اتفاق بیفتد. ترس از کشته شدن در جنگ، ترس از حضور در یک تیمارستان و حشتناک، ترس از مرگ نزدیک ترین اقوام و حتی ترس از تنهایی. با گسترش صنعت گیم و وارد شدن بازی سازان جوان تر، موجی از بازی ها تولید شدند که یا بر اساس حوادث واقعی بودند یا از آنها الهام گرفته بودند.

ترسی که ناشناخته نیست اما واقعی است، می تواند برای من و شما هم پیش بیاید. سر و کله زدن با این بازی ها گاهی مشکل است، مخصوصا وقتی تصور می کنیم این اتفاق واقعا برای یک یا گروهی از انسان های عادی پیش آمده است و حالا ما در قالب یک گیمر باید آنها را در دنیای پیکسل ها و پولیگان ها تجربه کنیم. برای همین این بار تصمیم گرفتیم سری بزنیم به بازی هایی که بر اساس حوادث واقعی ساخته شدند و علاوه بر توضیح مختصر در مورد آنها، داستان های واقعی آنها را مرور کنیم.

قتلی که دنیا را تکان داد | L.A. Noire
  • سازنده: Team Bondi
  • ناشر: Rockstar Games
  • پلتفرم: Nintendo Switch، PS3، Xbox 360، PC، Xbox One، PS4
 ترسناک ولی واقعی!

احتمالا بسیاری از شما با ساخته پرهزینه شرکت «راکستار» آشنا هستید، عنوانی که ساختنش بیش از هفت سال به طول انجامید و یکی از متفاوت ترین آثار نسل هفتم کنسول های بازی بود. حوادث «L.A. Noire» در سال 1947 میلادی رخ می دهد، در دوران طلایی هالیوود و پس از پایان جنگ جهانی دوم. بازی شما را در نقش کارآگاهی به اسم «کول فلیس» قرار می دهد که باید در بازی تعداد زیادی پرونده مجهول اداره پلیس را حل کند.

استودیوی «Team Bondi» سازنده این بازی برای هر چه طبیعی تر شدن روند داستانی از پرونده های واقعی دهه 1940 اداره پلیس لس آنجلس استفاده کرده که معروف ترین آنها داستان قتل وحشتناک «الیزابت شورت» است؛ پرونده ای که با نام «کوکب سیاه» شناخته می شود و حتی «باریان دی پالما» هم در سال 2006 فیلمی سینمایی بر اساس آن ساخت.

الیزابت شورت یکی از زنان جوانی بود که به امید ستاره شدن راهی هالیوود شد اما در نهایت به وسیله قاتلی که هیچ گاه هویت او فاش نشد، به طرز فجیعی کشته شد. انتشار عکس های این جنایت باعث ترس زیادی در جامعه شد، طوری که از آن به عنوان اولین بحران ایالات متحده آمریکا پس از جنگ جهانی دوم یاد می شود.

با این که پلیس ها در این پرونده از 60 متهم بازجویی کردند اما قاتل این اتفاق هیچ گاه دستگیر نشد. این پرونده - با نام The Quarter Moon Murders یکی از مهم ترین و در عین حال جذاب ترین ماموریت های بازی L.A. Norie است. «برایان مک ناراما» و تیمش با استفاده از پرونده های موجود از آن اتفاق، نه تنها صحنه مرگ شورت را بازسازی کردند، بلکه کول فلیس را به تنها پلیسی مبدل کردند که با موفقیت این پرونده مجهول را حل کرد.
 


وقتی پدری، پسر را خاک می کند | That Dragon, Cancer
  • سازنده: IMGN.PRO
  • ناشر: IMGN.PRO
  • پلتفرم: PC، Xbox One، PS4
 ترسناک ولی واقعی!

وقتی فردی همسر خود را از دست می دهد، بیوه خطاب می شود. وقتی پدر یا مادر خود را از دست می دهد، یتیم نام می گیرد اما تکلیف خانواده ای که فرزند خود را از دست می دهد، چه می شود؟ درد بزرگی که حتی اسم هم ندارد و بسیاری آن را تلخ ترین احساس آدمی دانسته اند. اما می دانید چه کاری حتی سخت تر از خاموشی همیشگی فرزند است؟ ساخت بازی بر اساس خاطرات او.

«رایان» و «امی گرین» پدر و مادری هستند که فرزند خود را به دلیل سرطان از دست دادند و مدتی بعد با کمک تیمی کوچک، بازی به نام «That Dragon, Cancer» را ساختند. این بازی ادونچر در حقیقت بازسازی ماه های آخر زندگی «جوئل» فرزند آنهاست. بازی به شدت دردآور که به جرئت می توان گفت در دوران پنجاه ساله دنیای بازی بی سابقه بوده است.

طراحی مراحل بازی در نوع خود بسیار اعجاب انگیز است و رایان و امی بارها در بازی خط باریکی بین رئال و فانتزی های خود کشیده اند، طوری که می توان بازی آنها را یک اثر تراژدی خطاب کرد که بین مرزهای رئال و سورئال شناور است. خانواده گرین برای ساختن این بازی در سال 2014 کمپین کیک استارتری به راه انداختند و در نهایت 3700 نفر از بازی آنها حمایت کردند و بیش از 100 هزار دلار برای ساخت این بازی جمع آوری شد. این بازی در نهایت اواخر سال 2015 عرضه شد و نه تنها نمرات بسیار خوبی دریافت کرد بلکه از دو مراسم «بهترین بازی سال» و «بفتا» به ترتیب جوایز تاثیرگذارترین بازی و بهترین نوآوری را کسب کرد.
 


شهر در محاصره | This War of Mine
  • سازنده: Bit studios 11
  • ناشر: Bit studios 11
  • پلتفرم: Android، iOS، PC، Xbox One، PS4
 ترسناک ولی واقعی!

از جنگ بوسنی و محاصره سارایوو پایتخت این کشور همواره به عنوان یکی از غم انگیزترین حوادث تاریخ بشر یاد شده است. 500 هزار نفر در این جنگ کشته شدند. سارایوو نزدیک به چهار سال (1425 روز) در محاصره کامل بود و مردم آزرده از جنگ تنها یک هدف داشتند: یقینا محاصره سارایوو طولانی ترین محاصره پایتخت یک کشور در تاریخ معاصر است. محاصره ای که تا زمان پایان جنگ بین بوسنی و هرزگوین با صربستان ادامه داشت.

این نبرد طولانی در روز 14 دسامبر 1995 به پایان رسید و در نهایت مردم بوسنی توانستند نفس راحتی بکشند. بازی «This War of Mine» بر اساس همین حادثه تلخ ساخته شده است و داستان بزرگ ترین محاصره تاریخ جنگ های مدرن را روایت می کند. برعکس بسیاری از بازی هایی که با محوریت جنگ ساخته می شوند، «This War of Mine» نه از دید سربازان بلکه از دید مردم عادی روایت می شود؛ مردمی که یکی از تلخ ترین دوران تاریخ اروپا را تجربه کردند.

در این بازی شما کنترل تعدادی از بازماندگان را بر عهده می گیرید که باید در این شرایط برای بقا دست به هر کاری بزنند. در روز اسنایپرها نمی گذارند که شخصیت ها از خانه بیرون بروند و در این مدت وظیفه شما داد و ستد منابع جمع شده، بهبود وضعیت پناهگاه و پختن غذاست اما در شب باید به دنبال منابع مورد نظرتان بگردید و با دیگر بازماندگان ملاقات کنید. جالب است که در این بخش انتخاب های اخلاقی متفاوتی پیش روی شما قرار می گیرد؛ این که به دیگر بازماندگان کمک کنید یا این که از آنها دزدی کنید.
 


وحشت در شوروی | Kholat
  • سازنده: IMGN.PRO
  • ناشر: IMGN.PRO
  • پلتفرم: PC، Xbox One، PS4
 ترسناک ولی واقعی!

حوادث واقعی به راحتی می توانند ترسناک تر از داستان های خیالی باشند، مخصوصا اگر دلایل وقوع آن تا چند دهه بی جواب بماند. از این منظر «کلات» (Kholat) یکی از ترسناک ترین سوژه های واقعی است که پا به دنیای بازی گذاشته. این بازی بر اساس یکی از مشهورترین حوادث مجهول شوروی ساخته شده، حادثه ای که در دنیا با نام «رخداد گذرگاه دیتلوف» (Dyatlov Pass incident) شناخته می شود.

ماجرای این حادثه باز می گردد به سال 1959، وقتی که یک گروه 10 نفره از دانشجویان «انستیتو پلی تکنیک اورال» برای کوهنوردی و اسکی عازم کوه های شمالی اورال می شوند. از این 10 نفر، یک نفر به دلیل بیماری گروه را زودتر ترک می کند و راهی خانه می شود اما 9 نفر دیگر به رهبری «ایگور دیتلوف» مانند این بازمانده خوش شانس نبودند و نه تنها به طرز فجیعی کشته شدند بلکه هیچ گاه دلیل یا دلایل مرگ آنها مشخص نشد.

این 9 نفر در نیمه های شب از ترس عاملی ناشناخته از چادرهای خود گریختند - در حالی که هیچ کدام لباس های مناسبی نپوشیده بودند - و در نهایت تمامی آنها به کام مرگ کشیده شدند. کشف اجساد این 9 کوهنورد باعث ترس سراسری در شوروی شد، مخصوصا زمانی که مشخص شد هر کدام از این افراد چگونه کشته شدند.

اجساد تمامی این 9 نفر طی یک بازه زمانی چهار ماهه پیدا شد و از این تعداد جمعه دو نفر و دنده یک نفر شکسته بود، آن هم در حالی که هیچ اثری از ضربه به آنها دیده نمی شد. صورت یکی دیگر از اجساد از شدت ضربات سهمگین قابل شناسایی نبود و زبان یکی دیگر از اعضای این گروه ناپدید شده بود.

علت مرگ این گروه هیچ گاه مشخص نشد اما از عواملی همچون ریزش بهمن و حتی ادعاهای عجیبی مثل حمله فرازمینی ها و حمله یک موجود درنده ناشناخته به عنوان دلایل احتمالی یاد می شود. بازی «کلات» ساخته استودیوی روسی «IMGN.PRO» سعی کرده است از دید یک کاوشگر دلایل وقوع این حادثه را بررسی کند، کاوشگری که «شان بین» صداگذاری آن را بر عهده دارد. آیا حضور بین بدین معناست که شخصیت اصلی در آخر بازی می میرد؟ البته باید خودتان این موضوع را کشف کنید!
 


تیمارستان بی بازگشت | The Town of Light
  • سازنده: L.K.A
  • ناشر: L.K.A
  • پلتفرم: PC، Xbox One، PS4
 ترسناک ولی واقعی!

روان شناسی و روان درمانی نقش مهمی را در دنیای مدرن ایفا می کنند. متدهای جدید این علم باعث شده که کم کم بسیاری از مردم دنیا به سمت مطب روانکاها بروند، بدون این که فردی به آنها تهمت دیوانگی بزند یا این که بگوید «مگه تو دیوونه ای!» با این حال بیمارستان های روانی تا پیش از دهه 70 میلادی بسیار بدنام بودند؛ مخصوصا بیمارستان هایی که در اروپا فعالیت می کردند.

یکی از این مراکز، بیمارستان روانی «ولترا» (Volterra) واقع در شهر توسکانی ایتالیا بود که از آن به عنوان یکی از منفورترین و بدنام ترین مراکز درمانی تاریخ اروپا یاد می شود. متدهای مورد استفاده در این بیمارستان به قدری بد، اولیه و به دور از انسانیت بود که در سال 1978 برای همیشه بسته شد.

این بیمارستان میزبان چهار تا شش هزار بیمار بین دهه 40 تا 70 میلادی بود، بیمارانی که تعدادی از آنها اصلا بیماری یا اختلال روانی خاصی نداشتند و به دلایلی همچون بزهکاری یا سرقت در این تیمارستان نگهداری می شدند. جالب این که تنها پنج مشاور تحصیلکرده در ولترا کار می کردند و مابقی کارمندانی بودند که چندان با علم روانشناسی و روانپزشکی آشنایی نداشتند.

بستن بیماران به تخت، تزریق مداوم انسولین - داروی آرام بخش تا اوایل دهه 50 میلادی ساخته نشده بود - استفاده بیش از حد از الکتروشوک درمانی و رفتار ظالمانه خدمه این بیمارستان از جمله دلایل بدنامی ولترا بود.

استودیوی مستقل L.K.A که در ایتالیا فعالیت می کند، برای اولین پروژه اش به سراغ این تیمارستان رفت و با جمع آوری اسناد واقعی، ساخت بازی The Town of Light را کلید زد. در این بازی، گیمر نقش زن مسنی را بر عهده می گیرد که در دوران نوجوانی اش در تیمارستان ولترا بستری شده بود و حالا بار دیگر به این مکان مخوف بازگشته تا خاطرات آن دوران برایش زنده شود.

این بیمارستان روانی با دقت فراوانی در بازی طراحی شده است و سازندگان حتی به ریزترین جزئیات آن هم توجه کرده اند. البته این بازی آن طور که باید و شاید نتوانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند؛ هر چند بسیاری از منتقدان به دلیل فضاسازی رعب آور و طراحی بسیار خوب ولترا آن را تحسین کردند.
 


وحشت در لندن | Sherlock Holmes Versus Jack the Ripper
  • سازنده: Frogwares
  • ناشر: Focus Home Interactive
  • پلتفرم: Xbox 360، PC
 ترسناک ولی واقعی!

«جک قصاب» (جک قاتل) یا همان «Jack the Ripper» نام مستعار یکی از مشهورترین قاتل های زنجیره ای تاریخ است که تاکنون در فیلم ها و بازی های زیادی ظاهر شده. این قاتل ناشناس طی یک دوره سه ماهه در سال 1888 میلادی مرتکب پنج قتل شد و وحشت را در خیابان های لندن گسترش داد. قربانیان جک قصاب را زنان بی دفاعی تشکیل می دادند که به بدترین شکل ممکن سلاخی شده بودند.

با این که پلیس تحقیقات زیادی را در این رابطه انجام داد و حتی سه مظنون را دستگیر کرد اما هویت واقعی جک قصاب هیچ گاه مشخص نشد. این نام برگرفته از نامه هایی بود که خود او به اسکاتلندیارد و خطاب به فرمانده آنها، «جک لاسک» نوشته بود. او در این نامه ها خودش را «Jack the Ripper» معرفی کرده در حالی که نمی دانست سال ها بعد به یکی از بزرگ ترین سوژه های دنیای سرگرمی مبدل می شود.

«قاتل وایتچپل» - یکی دیگر از نام های مستعارش - تا به امروز در شمار زیادی از فیلم ها حاضر بوده که از بین آنها می توان به «از جهنم» (From Hell) با بازی «جانی دپ» اشاره کرد اما در دنیای بازی تعداد این عناوین بسیار زیاد است و حتی بعضی از بازی سازان تنها برای شهرت بیشتر بازی شان از این کاراکتر استفاده کرده اند. در بین این عناوین، «شرلوک هولمز علیه جک قصاب» از شهرت و البته کیفیت بالاتری برخوردار است.

وظیفه ساخت این بازی بر عهده استودیوی «Frogwares» - صاحب امتیاز بازی های «شرلوک هولمز» - بوده و این تیم اوکراینی در بازسازی فضای لندن طی آن سال ها بسیار موفق عمل کرده است. از دیگر نکات جالب بازی وجود دو دوربین اول شخص و سوم شخص ثابت (مانند Resident Evil) است.
 


ترس میانسالی | The Cat Lady
  • سازنده: Harvester Games
  • ناشر: Screen 7
  • پلتفرم: PC
 ترسناک ولی واقعی!

بازی «The Cat Lady» یک تفاوت عمده با دیگر عناوین این فهرست دارد و آن هم این که برخلاف آثار مذکور بر اساس یک حادثه ترسناک یا تاریخی واقعی ساخته نشده و در حقیقت برگرفته از اتفاقات، افراد و داستان هایی است که «رمیگیوش میهالسکی» (Remigiusz Michalski) آنها را لمس کرده، دیده یا شنیده است.

این بازی لهستانی موفق که پیش از بازی The Cat Lady با ساخت عنوان ترسناک «Downfall» به شهرت رسیده بود، در این بازی سعی داشته از چیزهایی که خودش آنها را لمس کرده است الهام بگیرد.

میهالسکی ملقب به «ر.م» - خودش معتقد است که به جز لهستانی ها هیچ کس نمی تواند اسم و فامیلش را درست تلفظ کند - سال هاست که از سرزمین آبا و اجدادی خود کوچ کرده و در انگلستان زندگی می کند. او مدت زیادی به عنوان پرستار در بیمارستان «اکستر» مشغول به کار بوده و در حین کارش با زن های میانسال فراوانی ملاقات داشته که به خاطر تنهایی افسرده شدند.

این دیدارها و داستان های جن و پری که او در دوران کودکی شنیده، زمینه ساز ساخت بازی The Cat Lady شده است. در این بازی کاربران کنترل زن تنهایی به نام «سوزان» را بر عهده می گیرند که به همراه گربه خود در عمارتی خالی از سکنه زندگی می کنند. فشار تنهایی سوزان و انتخاب های اشتباه گذشته باعث می شود او تصمیم به خودکشی بگیرد اما پس از انجام این کار سوزان با «ملکه کرم ها» (Queen of Maggots) آشنا می شود. ملکه به سوزان عمری جاودانه می بخشد و به او ماموریت می دهد تا وارد دنیای پنج فرد مبتلا به اختلال ضد اجتماعی (سایکوپت) شود و برای سرنوشت آنها تصمیم بگیرد.

TCL یکی از اتمسفریک ترین بازی های سال های اخیر است که مفاهیمی همچون افسردگی شدید، خودکشی، قتل و حتی سرطان را موشکافی می کند و در این زمینه بسیار هم موفق عمل کرده است. این بازی تنها برای کامپیوترهای شخصی ساخته و عرضه شده و متوسط نمره آن از 11 نقد، 81 از 100 است.
 
منبع : bartarinha

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه