اولین خودروی پرنده آمادهی فروش شد
شرکت لیبرتی نوعی خودروی پرنده سهچرخ برای نمایشگاه خودروی ژنو آماده کرده است که اولین نمونه تجاری جهان خواهد بود و با قیمت ۵۰۰ هزار دلار تا سال آینده تحویل خریداران میشود.
بشر همیشه به دنبال راهی برای پرواز در آسمان بوده است و برای رسیدن به آرزوی دیرین خود از هیچ تلاشی فروگذار نمیکند. اختراع هواپیما، هلیکوپتر، هاورکار، هاورکرفت و دیگر وسایل نقلیه پرنده از جمله تلاشهای انسان برای دستیابی به این آرزو است.
شرکتهای معدودی در این زمینه کار کردهاند و نتیجهی تلاشهای آنها هنوز راهی به بازار خودرو و علاقهمندان به خودروی پرنده باز نکرده است. اما بهتازگی شرکت لیبرتی (Liberty) اعلام کرد که خودروی پرنده PAL-V را تولید کرده است تا برای اولین بار در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شود. شاید کارآگاه گجت از این خبر خیلی خوشحال شود!
با توجه به گفتههای سازندگان، این اولین خودروی پرنده تجاری جهان است که بهطور کامل با مقررات موجود مطابقت دارد. اولین بار خودروی پرنده PAL-V چند سال پیش مشاهده شد؛ اما تاکنون نتوانسته بود خود را با مقررات تطابق دهد. افرادی که از خودروی پرندی لیبرتی PAL-V استفاده کنند، این امکان را خواهند داشت که بتوانند از دردسرهای ترافیک بهراحتی عبور کنند؛ تمام این مشکلات به دست خودروی پرنده لیبرتی حل میشود و رؤیای زندگی بدون ترافیک شاید در آینده ممکن شود.
محصول جدید لیبرتی در واقع یک خودرو و جیروپلین (Gyroplane) است که بهراحتی میتواند در زمان حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه از حالت خودرو به هواپیما تبدیل شود. برای انجام این کار، دکل روتور بهطور خودکار بالا میرود؛ اما پس از آن کاربر باید بالهای آن را به سمت بیرون بکشد تا باز شوند؛ در ادامه بخشهای دم باید به سمت بیرون کشیده شوند و تیغههای روتور باز شوند، سپس حفاظ آن برداشته شود. در اروپا با گواهینامه خلبانی تفریحی یا مجوز خلبانی خصوصی میتوان با این خودروی پرنده پرواز کرد؛ درحالیکه برای رانندگی در جاده، گواهینامه معمولی رانندگی کافی است.
در سیستم محرکه از پیشرانه دوتایی روتاکس (Rotax) استفاده میشود، که پیشرانه جادهای آن قادر است خودروی سهچرخ پرنده را با قدرت ۱۰۰ اسب بخار حرکت دهد. صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خودروی پرنده حدود ۹ ثانیه است؛ درحالیکه خودرو به بیشینه سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت مییابد و میزان مصرف سوخت آن ۱۰.۹۷ لیتر بر کیلومتر همراه با محدوده رانندگی ۱۳۱۵ کیلومتر است. در حالتی که از خودروی پرنده بهعنوان هواپیما استفاده شود، لیبرتی PAL-V تا حداکثر ارتفاع ۳۵۰۰ متر بالا میرود و پیشرانه روتاکس ۲۰۰ اسب بخار میتواند سرعت هوایی ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را با محدوده پرواز ۵۰۰ کیلومتر فراهم کند.
در جاده خودروی پرنده شبیه موتورسیکلت به اطراف کج میشود و زاویه ورودی فرمان باعث افزایش کج شدن وسیله نقلیه خواهد شد که به نظر میرسد سرگرمکننده باشد. ولی وقتی تبدیل به هواپیما شد، راننده میتواند روتورها را باز کند و آرام از سطح زمین بلند شود و با چرخش فرمان در آسمان به گردش بپردازد.
گفته شده است که خودروی پرنده لیبرتی نیاز به فضای ۹۰ تا ۲۰۰ متر در ۲۰۰ متر فضای بدون مانع برای تیکآف دارد؛ بنابراین راننده نمیتواند این کار را در میان ترافیک انجام دهد. اما وقتی فضای کافی در اختیار داشته باشد، بهآسانی میتواند بالا برود و لذت پرواز را به سرنشینان بچشاند.
طبق اظهارات شرکت سازنده، تنها ۹۰ دستگاه خودروی پرنده لیبرتی PAL-V تولید خواهد شد که در سال آینده هر کدام با قیمت ۴۲۵ هزار پوند تحویل خریداران میشوند. پس از اینکه سفارشات ۹۰ دستگاه تحویل داده شد، مدل اسپرت لیبرتی با قیمت حدود ۲۵۴ هزار پوند (البته بدون لحاظ کردن مالیات) معرفی میشود.
دنیای آینده فضایی برای کسبوکارهای بلندپروازانه و افرادی است که به دنبال آرزوهای دستنیافتنی بشر هستند. ظهور فناوری خودروی پرنده در صنعت روبهرشد خودرو میتواند تحول شگفتانگیزی در این بخش ایجاد کند؛ همچنانکه تولید دیگر فناوریها (مانند خودروی خودران و الکتریکی یا هیبریدی) باعث شد صنعت جهانی با شتاب به سمت دیگری متمایل شود.
ممکن است این فناوری تا سالهای زیاد و حتی هرگز وارد ایران نشود؛ اما میتواند امیدواری به وجود آورد که روزی شاهد تحقق رؤیای دیرین پرواز نامحدود بشر باشیم. چنین آرزویی با تغییر چشمانداز مدیران صنعتی و سیاسی جهان همراه تطابق دادن خود با موج فناوری دنیا محقق میشود. علاوه بر آن حمایت از پیشرفت دانش و سرمایهگذاری در زمینه فناوریهای نو میتواند زیرساخت مناسبی برای آینده ایجاد کند.
منبع : zoomit
دیدگاه ها