راه اندازی فروشگاه خودکار مواد غذایی آمازون
آمازون فروشگاه خرده فروشی مواد غذایی هوشمند خود را در هفتهی جاری راهاندازی کرد.
بهگزارش خبرگزاری رویترز، آمازون روز دوشنبهی هفتهی جاری، فروشگاه مواد غذایی رایگان خود را پس از بالغ بر یک سال بررسی، افتتاح کرد. این شرکت در حال رفتن بهسمت تجربهی جدیدی است که میتواند تأثیر چشمگیری بر خرده فروشی شرکتهای مبتنی بر تجارت خشت و ملات (یعنی وجود خارجی دارند و مجازی نیستند) بگذارد. فروشگاه سیاتل، معروف به آمازون گو، با استفاده از دوربین ها و حسگر ها، کار خرید مشتری ها و محصولاتی را که از قفسه ها خارج میکنند یا پس میدهند، ردیابی و بررسی میکند. به صندوق پول نقد و خطوط پرداخت، نیازی نیست و صورت حساب خرید مشتریها پس از ترک فروشگاه روی فایلی در کارت های اعتباری به آنها داده میشود.
افتتاح این شعبه ی جدید آمازون (بزرگ ترین خرده فروشی آنلاین دنیا) نشاندهندهی خطر دیگری برای خرده فروشان است. آمازون سال گذشته زنجیره ی سوپرمارکت هول فودز مارکت را با ارزشی معادل ۱۳.۷ میلیارد دلار خریداری کرد. صفهای طولانیمدت میتواند خریداران را کمانگیزه کند؛ بنابراین شرکتی که بتواند زمان در انتظار ایستادن خریداران را از بین ببرد، نسبت به بقیه برتری خواهد داشت.
آمازون اعلام نکرده است که آیا مکانهایی مثل آمازون گو را به مجموعهاش اضافه خواهد کرد یا خیر. آنها تنها به اظهار این نکته اکتفا کردند که برنامهای برای اضافهکردن فناوری به فروشگاه های هول فودز بزرگتر ندارد. این فروشگاه که راحتی و آسایش خریداران را فراهم میکند، در تاریخ ۵ دسامبر ۲۰۱۶ (۱۵ آذر ۱۳۹۵) در فاز آزمایشی برای کارکنان آمازون افتتاح شد. آمازون در آن زمان اعلام کرد که انتظار دارد عموم مردم بتوانند در اوایل سال ۲۰۱۷ از این فروشگاه استفاده کنند.
اما چالشهایی در این زمینه وجود داشت؛ از جمله اینکه شناسایی صحیح خریدارانی که تیپ های بدنی مشابهی داشتند، دشوار بود. هنگامی که بچهها در فاز آزمایشی وارد فروشگاه شدند، با جابهجایی محصولات و گذاشتن آنها در جای نامناسب، باعث به وجود آمدن هرجومرج شدند. گیانا پورینی، معاون آمازون گو، در مصاحبهای گفت فروشگاه در فاز آزمایشی بسیار خوب عمل کرده که این عملکرد مدیون چهار سال کار قبلی است. او گفت:
این فناوری قبلا وجود نداشت و واقعا وضعیت هنر بینایی کامپیوتری و یادگیری ماشینی را متحول میکند. شما با نگاه کردن به محصولات و نوشیدنیهای استارباکس متوجه میشوید که شباهت بسیار زیادی بین این نوشیدنیها وجود دارد؛ با این حال فناوری آمازون قادر است این دو را از یکدیگر تفکیک کند.
این فروشگاه با مساحتی معادل ۱۸۰۰ فوت مربع (۱۶۷ متر مربع) در ساختمان اداری آمازون قرار دارد. خریداران برای خرید ابتدا باید یک اپلیکیشن گوشی هوشمند آمازون گو را اسکن کنند و از یک گیت مکانیکی بگذرند. محصولات غذایی آمادهی خوردن در ابتدای راه ورودی خریداران وجود دارند. خریداران پس از ورود میتوانند محصولاتی از قبیل گوشت و بستههای مواد غذایی را انتخاب کنند. کارمندی از شرکت آمازون در بخش نوشیدنی فروشگاه، سن خریدار را بررسی میکند.
دوربینهایی به رنگ مشکی از بالا اوضاع را کنترل میکنند و حسگرهای وزنی در قفسهها به آمازون اطلاع میدهند که چه چیزی توسط خریداران از قفسهها برداشته میشود. اگر شخصی با محصولی از گیتها عبور کند، محصول او حساب میشود و اگر محصول را سرجای خود برگرداند، آمازون آن محصول را از سبد مجازی او حذف میکند. بهغیر از فرآیند بررسی، اکثر بخشهای این فروشگاه شبیه به بقیهی فروشگاه های خرده فروشی معمولی است. آمازون که به قیمت گذاری پویای آنلاین مشهور است، در این فروشگاه نیز از برچسب قیمت چاپی استفاده میکند.
منبع : zoomit.ir
دیدگاه ها